Digitale Transformatie in tijden van COVID-19

Bovenstaande kop schrijf ik niet graag. De humanitaire en economische crisis die de hele wereld in zijn greep houdt is van ongekende proporties. Iedereen, letterlijk, iedereen in welk deel van wereld ook heeft er mee te maken. Ik ga nu niet verder in op de scenario’s en statistieken die we elke dag voorgeschoteld krijgen. Dat is niet mijn vak. Waar ik wel kort op in wil gaan is de door menig thuiswerker zelf ervaren mogelijkheden van online werken.

Om uit de droom te komen: online werken is geen digitale transformatie. Online werken is de digitale vorm van werk op afstand. Je hoeft niet meer te nbellen noodzakelijkerwijs of een brief te sturen. Maar verder is het ‘business as usual’. Is het dan niet geweldig dat dit kan? Maar natuurlijk en daar speelt de Amsterdam Internet Exchange en onze uitgebreide internet infrastructuur een belangrijke rol in. Op dit moment gebruiken we de mogelijkheden die er zijn, maar nog niet de mogelijkheden die we in de toekomst nodig hebben.

Digitale transformatie gaat over het bedrijf van morgen. Diensten en producten worden op een wezenlijk andere manier geproduceerd en aangeboden aan klanten. De basis is data en het gebruik hiervan. Niet het beste product wint de slag, dat is de organisatie met de beste data en vaardigheid om hiermee haar klanten te bereiken.

Terug naar de relatie tussen Digitale Transformatie en COVID-19. Deze crisis laat zien hoe belangrijk data is. Van de besmettingen tot voorspellingen over hoe de curve van besmettingen gaat verlopen. Van IC bedden tot data over mogelijke alternatieven voor opvang van patiënten, enzovoorts.

De Digitale Transformatie is een Data Transformatie en daar zijn we al een tijd mee bezig maar bleef vooral beperkt tot het commerciële domein. De Amazon’s , Facebook’s, Google’s, Apple’s en Ali Baba’s als protagonisten en vooral welbedeelden van deze nieuwe goudmijn. De kleinere ondernemingen, de overheden en de sociale organisaties waaronder zorg en sociale ondersteuning deden nog niet echt mee in deze ontwikkeling. Nu is het moment om daar de stappen in te gaan zetten. Van kwetsbaarheid naar een meer robuuste en op morgen gebaseerde diensten en producten. Begin ermee vandaag en als dat niet lukt morgen. Wat COVID-19 ons laat zien is een ‘game changer’ die iedereen aangaat. Bereid je voor.

Ik ben me er volledig van bewust dat de prioriteiten momenteel anders liggen. Levensbehoud – ‘stay in business’ – is de eerste prioriteit. En toch weet ik uit mijn ervaring dat er mensen in elke organisatie bezig zijn met de dag van morgen en na morgen. Met deze mensen wil ik in gesprek. ‘COVID-19 is a bitch, but Karma is what we do’, let’s turn the negative into a positive.

Ik wens iedereen een goede gezondheid, moed en creativiteit om deze crisis aan te gaan.

Roel Beurskens is Consultant Digitale Transformatie bij Bauhaus ArtITech

Leave a comment