Elk nadeel heb z’n voordeel

Deze Cruijffiaanse uitdrukking is inmiddels wereldwijd bekend en berucht. Het mooie ervan is dat het toepasbaar is in alle facetten van het leven, zowel privé als zakelijk. Niemand houdt ervan om fouten te maken en daardoor in nadelige situaties te komen. Managers hebben vaak de neiging op zoek te gaan naar de oorzaak cq zondebok. Bovendien, iedereen houdt van omzetgroei, kostenbesparing, tevreden klanten, blije werknemers en aandeelhouders. Toch zit er in elke foutsituatie wel een stukje “goud”!

Het verhaal speelt zich af in de jaren ‘90: iemand bij ons in de buurt belde aan en overhandigde mijn – verbouwereerde – echtegenote 3 biljetten van elk 100 gulden. Van dit geld moest zij bloemen kopen en daarmee de hele straat versieren (Haarlem wordt de “bloemenstad” genoemd). Nog voordat ze iets kon zeggen, was hij alweer verdwenen, tegenstand werd niet geduld. Toen ik aan het einde van mijn werkdag thuiskwam, en het hele verhaal aanhoorde, voelde ik direct nattigheid. Ik pakte de 3 biljetten van FL 100, ging naar deze “buurman” toe en duwde pardoes het geld gewoon weer terug in zijn handen De zaak was hiermee voor ons afgedaan.

Diezelfde nacht werd ik rond 01.00 wakker van nogal zware “bonkende” geluiden. Daarna opeens een enorme knal van brekend glas. Dit was de druppel! Wordt er soms bij mij ingebroken? Klaarwakker sprong ik uit het bed en zag vanuit een geopend slaapkamerraam een vage gestalte beneden bij ons raam staan. “Wie is daar?”, schreeuwde ik naar beneden. Geen antwoord. Verstijfd door een cocktail van angst en adrenaline rende ik op blote voeten naar buiten, klaar om deze “inbreker” aan te pakken. Helaas, de vogel was al gevlogen. Op de stoep zag ik een enorme chaos (het raam was 1.60×1.50) van glas- en muntstukjes liggen, samen met een klein houten kistje. Enkele buren hadden het tafereel gezien en waren al naar buiten gekomen. Ondertussen was de politie ter plaatse gearriveerd. Samen met de buren begonnen we alle glas- en geldstukjes op te rapen. Het bleek dat dezelfde man van “300 gulden voor bloemetjes” mijn raam had geforceerd met een houten geldkistje. Immers, wij hadden de bankbiljetten geweigerd, dus moest het geld op een andere manier bij ons het huis in. Dat was slechts gedeeltelijk gelukt, het dubbele glas was alleen aan de buitenkant gebroken. Na het opruimen hebben we nog ter afsluiting met een stel buren een kopje koffie gedronken, het was inmiddels 03.00 geworden. Achteraf bleek de oorzaak van dit tragische incident een psychose te zijn (de man vluchtte na dit voorval zonder kleren de binnenstad van Haarlem). Later is hij opgenomen in een inrichting en daar behandeld. Maar voor ons werd dit “goud”, omdat wij dankzij dit incident een hechte vriendschap met dit echtpaar hebben ontwikkeld, tot op de dag van vandaag.

Ook in het bedrijfsleven gebeuren soms onverwachte dingen, worden er fouten gemaakt, reageren mensen soms vanuit een (te) groot ego c.q. beschadigd verleden, etc. Sommige managers dulden geen tegenstand en houden ook niet van complexe foutsituaties, en al helemaal met operationele consequenties. De uitdaging is juist om daar niet te snel overheen te stappen of een zondebok aan te wijzen, maar om erin te graven op zoek naar “Cruyffiaans goud”.

Een niet alledaags voorbeeld uit de praktijk van Bauhaus was het feit dat er bij een datacenter migratie van een financiele instelling – buiten de officiele change om -2 extra servers waren mee gemigreerd. Dat was eigenlijk helemaal niet de bedoeling geweest. Hoe had dit kunnen gebeuren? Wiens fout was dit? Hé, de volgende ochtend bleek dat er opeens sneller geprofiteerd kon worden van koersfluctuaties, met als gevolg een extra winst van enkele miljoenen euro’s. Hmm, dat leed was snel geleden. Er ging aanvankelijk dus iets verkeerd, maar daar kwam uiteindelijk “goud” uit. Want zoals Cruijff het al zei: elk nadeel heb z’n voordeel.

Leave a comment