Dienst ICT Uitvoering (DICTU) is een van de grootste ICT-dienstverleners binnen de Rijksoverheid. DICTU ontwikkelt en beheert applicaties en systemen voor de ministeries van Economische Zaken, Klimaat en Groene Groeien Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Daarmee heeft de organisatie een belangrijke rol in de ICT-voorziening van het Rijk.
Met ruim 1.500 applicaties en bijna 20.000 werkplekken in beheer, is het geen verrassing dat er door eindgebruikers (lees: interne klanten) regelmatig infra verzoeken worden gedaan. Bij DICTU ontbrak het echter aan een gestandaardiseerd en gestroomlijnd proces voor het indienen van deze aanvragen. Verzoeken werden via verschillende wegen ingediend en opgepakt. Met als gevolg:
De hoogste tijd dus om te dromen over een nieuwe, ideale wereld. De droom van DICTU: overzicht in de infra service aanvragen en vervolgens inzicht creëren om op strategisch, tactisch en operationeel niveau te kunnensturen. Oftewel, meer regie op wat de DICTU wel en niet doet en dit vervolgens uitwerken in een jaarplan divisie Infra. Esther Peters, teammanager Platform as a service (PAAS) bij DICTU, vertelt:
"Ter voorbereiding op onze nieuwe bedrijfsstrategie leek het ons goed om ons inzicht te verbeteren in “ zeggen wat we doen, “ (laten) doen wat we zeggen en zeggen wat we hebben gedaan. Samen met enthousiaste collega’s binnen Infra, andere afdelingen binnen DICTU en Bauhaus zijn we aan de slag gegaan om hier stap voor stap samen verbetering in aan te brengen."
Bauhaus bracht de huidige situatie in kaart en formuleerde een realistisch plan van aanpak. Daarbij werd rekening gehouden met de aanwezige technische tooling, om zo veel mogelijk aan te sluiten op wat al aanwezig is. Met behulp van een MVP (Minimal Viable Product) werd het getoetst of dit in de praktijk ook tot de gewenste resultaten zou leiden.
Door nauw met DICTU samen te werken ontstond er een partnership waarbij zowel IT als de business (product owners , klantenteams en management) betrokken werd om mee te kunnen doen in de verandering. Bauhaus is hierin de linking pin en is op strategisch, tactisch en operationeel niveau betrokken om te zorgen dat alle partijen gebaat zijn bij de daadwerkelijk operationele oplossing. Esther:
‘’Bauhaus schakelde in rol afhankelijk van de ervaring, kennis en kunde van mijn DICTU collega’s. Daar waar we geen ervaring hadden, namen ze ons mee in de aanpak die we konden volgen en daar waar we zelf goed geëquipeerd zijn, werkten ze “ hands on” mee in de operationele realisatie. Deze aanpak maakte dat het eigenaarschap goed geborgd blijft in de interne organisatie. ’’
Samen met DICTU bouwde Bauhaus aan een ‘Centraal Intake Loket Infrastructuur’: CILI. Dit werkt als volgt:
Met dit nieuwe proces werd deel 1 van de droom van DICTU werkelijkheid: overzicht in de service aanvragen. CILI 2.0 (fase 2 van het project) focust daarna op coördinatiedoor middel van een voorstel van prioritering aan het management en het creëren van inzicht ten aanzien van de voortgang daarvan. Of ook wel: van registreren naar regisseren. Alle service aanvragen worden getoetst aan de beschikbare capaciteit, bedrijfsdoelstellingen en het jaarplan van de divisie Infra. Met die informatie wordt het mogelijk om te sturen op basis van een integrale jaarplanning en ontwikkelroadmap. Esther vervolgt:
‘’Met deze nieuwe manier van werken hebben we een goede basis gelegd in inzicht en samenwerking in de keten. In bijvoorbeeld de kwartaalplanning is nu inzicht in de opgave en capaciteit in de gehele infra-keten en zijn we steeds beter in staat in afstemming met afnemers te prioriteren en daarmee efficiënter te werken.’’
Project CILI leverde DICTU het volgende op:
CILI 2.0:
Het betrokken team van Bauhaus bestaat uit een CILI adviseur en een Service Delivery Manager.
Esther... :
‘’De CILI adviseur speelde in op de samenhang van afspraken met interne afnemers, de leveringsketen en leveranciers. Zo konden de DICTU -collega’s en de collega van Bauhaus zich focussen op het optimaliseren van het afnemersproces en de interne leveringsketen.’’
Droom jij ook over regie over je servicemanagement? Met onze ervaring en integrale aanpak brengen we IT-wensen en business doelstellingen bij elkaar. Onze gecertificeerde SIAM-experts maken een gedetailleerde roadmap van het proces en gaan niet weg voordat dit geïmplementeerd en verankerd is. Meer weten over het CILI-project of onze aanpak? We vertellen graag wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen.