IT, hoe word je kersvers?

De kers is tegenwoordig een populaire vrucht. Dat was niet altijd zo.

Dat de bomen zeer groot worden (en de daarmee samenhangende arbeidsintensiviteit) was daarvan de belangrijkste oorzaak. Om dit probleem op te lossen, wordt de omvang van de bomen nu beter in toom gehouden. De bomen komen eerder in productie, het oogsten is minder arbeidsintensief.

Kersen verkopen zichzelf bijna. Het succes van kersen begint al bij het plukken. De kersenbomen staan er prachtig bij en kersen zijn –vers van de boom – het lekkerst; niet voor niets spreken we van ‘kersvers’! Het in de boomgaard eten van kersen die net geplukt zijn, is een beleving!

Helaas is het nog geen Juni en dus nog geen kersentijd, nog even geduld dus. Wel zette het mij al aan het denken over een ‘IT-kersenbeleving’.

Ongeacht het vakgebied waarin we zitten, zo’n kersenbeleving zouden we toch allemaal willen creëren?

 

Is IT-waardecreatie vergelijkbaar met een kersenbeleving?

Het komt weinig voor dat zakendoen met een IT-afdeling als een ‘beleving’ wordt ervaren. In het boek ‘De IT-Kersensensatie’ wordt uitgelegd dat IT vaak naar citroenen smaakt. Dat heeft te maken met de perceptie dat IT ‘niet aan verwachtingen voldoet’ of dat IT binnen een onderneming ‘niet aan het eigen positieve imago werkt’.

Over dat imago en de waardecreatie wil ik het hebben en vooral wat IT daar zelf aan kan doen. IT gaat niet alleen over IT, maar ook over het creëren van een perceptie als goede dienstverlener! Die perceptie, daar schort het vaak aan. In mijn vak begeef ik me vaak op het raakvlak van business en IT. De meerwaarde die je daar kunt leveren als Enterprise Architect, maar ook als IT-er, is vaak heel eenvoudig: leg uit hoe iets werkt en inspireer!

Wat ik vaak tegenkom, is dat IT niet de positie heeft die het zou willen hebben. Diensten van de IT-afdeling afnemen, is helemaal geen ‘beleving’, laat staan dat het inspirerend is.

Gechargeerd gezegd: ‘IT is toch gewoon die afdeling waar je een laptop kan halen?’ IT doet wat het moet doen zoals er water uit de kraan komt, IT stribbelt vaak tegen en van meerwaarde creëren is lang niet altijd sprake. IT, zorg ervoor dat je een kersenbeleving creëert en het verkoopt zichzelf, net als kersen!

 

IT, word kersvers!

IT, inspireer en werk aan je imago! Het leveren van degelijke diensten (kwalitatief, tijdig, kostenbeperkend) vormt natuurlijk de basis, maar er moet ook gewerkt worden aan de perceptie van die dienstverlening. Er ontstaat meerwaarde als er een ‘IT-kersenbeleving’ gecreëerd wordt. Hoe zorgt u ervoor dat IT lekker smaakt? Hieronder volgt een aantal voorbeelden:

  • Kersvers: IT is kersvers als het in de business tot stand komt. Draag bij aan businessvraagstukken en geef IT bekendheid. Laat zien dat je de business begrijpt.
  • Inspireer: Geef vorm aan het idee, maak het visueel en durf te veranderen.
  • Ambassadeurs: Gebruik ambassadeurs in de business (zoals business developers of business architecten) om IT in het goede daglicht te zetten.
  • Echt in contact: Leg echt uit hoe iets werkt, vanuit het klantperspectief!
  • Los het op: Kom met pragmatische oplossingen en help de klant.
  • Beleving: Vertaal ideeën naar een ontwerp, gebruik communicatieposters, maak het visueel!
  • Omgeving: Creëer een fysieke IT-afdeling die aantrekkelijk is, waar collega’s graag komen praten. Bedenk bijvoorbeeld hoe Google kantoren eruitzien.

 

Technology is nothing. What’s important is that you have a faith in people, that they’re basically good and smart, and if you give them tools, they’ll do wonderful things with them.

~ Steve Jobs

 

 

Leave a comment