Is Voetbal Inside de formule voor een IT-kersensensatie?

In het boek ‘De IT-kersensensatie’ (over de wijze waarop vertrouwen en belevenissen de zure nasmaak van IT transformeren in de zoete smaak van kersen), wordt het gedachtengoed van Pine & Gilmore – uiteengezet met ‘de ladder van toenemende economische waarde’ – toegepast op de IT. De ladder loopt van het delven van grondstoffen en het produceren van goederen naar het verlenen van diensten en het creëren van belevenissen. De kersensensatie staat voor het creëren van IT-belevenissen.

Wil je een IT-kersensensatie dan is het van belang om een belevenis te creëren. Wat is een belevenis en hoe creëer je die? Dat is het makkelijkst te illustreren met een simpel voorbeeld:

Op maandagavond wordt op RTL7 het programma ‘Voetbal Inside’ uitgezonden. De meningen over dit programma verschillen, maar het is een ware ‘voetbalbelevenis’. Het programma heeft trouwe kijkers, die in groten getale op het kanaal afstemmen. Voetbal wordt er aangeboden zoals iedereen het wil beleven. Voor Wilfred, Johan en René is voetbal hun passie. Ze kennen hun publiek, wat zij aanbieden stemmen ze daarop af; dat publiek wil een belevenis.

Ze houden de analyses kort en de grapdichtheid hoog. Ze gebruiken veel repetitie ter herkenning en verduidelijking. Ze houden cijfers bij en bespreken statistieken, maar daar draait het niet om. Ze gebruiken vragen van de kijkers als input voor de gesprekken. Ze doen aan interactie en verzamelen informatie over hun publiek. Ze nodigen experts uit voor verdieping. Ze shockeren wanneer aandacht verslapt. Elke week een nieuwe belevenis!

Bij Voetbal Inside beseffen ze zich goed welke rol ze spelen. Vanuit die rol bieden ze aan wat hun publiek, de klant, wil hebben. Daarmee tonen ze loyaliteit en creëren ze draagvlak. Dat neemt niet weg dat daar wel een solide basis van voetbalkennis en -kunde aan ten grondslag ligt en dat ze deze ook goed onderhouden. Vanuit die positie zijn ze bezig met hun passie. Een passie zoals IT’ers een passie voor IT hebben.

Natuurlijk is IT een stuk complexer dan voetbal, maar de kern zit hier in de vraag hoe het aangeboden wordt. IT moet niet om IT gaan, maar om een belevenis, die de behoefte aan IT vervult. Op vele vlakken kan voor een fantastische IT-belevenis, de parallel getrokken worden met de Voetbal Inside formule.

Hoe werk je samen met je klant en zorg je dat het ervaren wordt als een IT-belevenis?

Volgens het kersenmodel is er sprake van een zoete sensatie als er op de volgende manier gewerkt wordt:

  • Ontwikkel, optimaliseer en innoveer je technologie continu;
  • Focus op de eindklant, partnership en business transformatie;
  • Zorg voor integrale besturing van IT en ontsluit deze voor de business;
  • Werk samen met de klant aan innovatie en verbeteringen;
  • Zorg hierbij voor flexibele IT-diensten;
  • Focus op het bijdragen aan successen en tonen van loyaliteit;
  • Focus op klantbelevenissen.

Net als bij Voetbal Inside moet de basis goed zijn. Wanneer er niet aan de basisbehoefte wordt voldaan, zal er nooit sprake kunnen zijn van een kersensensatie.

Leave a comment