Gartner Symposium Barcelona 2016

“Lead 360. Drive Digital to the Core”

Vorige week was het weer zover, het jaarlijkse Gartner Symposium in Barcelona waar zo’n 6000 CIO’s & senior IT executives samenkomen om te luisteren naar en te discussiëren over de laatste trends die vandaag de dag de wereld van business en IT maken.

Daarnaast is het een prima event om eens in een andere setting relaties te ontmoeten. Onder het genot van de zon en de Spaanse keuken. Daar hebben we graag gebruik van gemaakt!

Vanuit Bauhaus waren we met 3 collega’s afgereisd, een grotere delegatie dan de voorgaande jaren. Doel van ons bezoek was tweeledig;

  • Het opdoen van nieuwe inzichten & het krijgen van bevestiging hoe wij als Bauhaus naar de wereld kijken,
  • Het ontmoeten van veel van onze relaties, soms tussen alle sessies door en soms tijdens een goede lunch of diner.

Graag willen we in deze blog de voor ons belangrijkste trends & inzichten vanuit Gartner, die wij ook onderschrijven, met u delen:

  • Het digitale platform voor de toekomst bestaat uit 5 vlakken:
    • IT met een gezonde balans tussen on-premise & Cloud,
    • Customer experience waar analytics en data een grote rol spelen,
    • IOT. Iedere organisatie dient na te denken over een IOT integration platform,
    • Intelligence. Hoe leren en beslissen systemen onafhankelijk van de mens. De data is niet waar de actie plaatsvindt, dat zijn de algoritmen,
    • Ecosystemen die o.a. worden gevormd door API’s. Governance is daarmee onmisbaar.
  • Binnen de change organisatie, die veelal is opgehangen binnen IT, is leiderschap nodig om de change ook daadwerkelijk door te voeren. We moeten het wel gaan doen! Heeft u een plan waar de 5 bovenstaande punten strategisch in terugkomen?
  • De switch van een Project- naar een Product-organisatie is een must. De business is in control of beter nog: de business is de owner van het project.
  • Het Bi-Model van Gartner uit 2015 is meer aanwezig dan ooit. Mode 1 bevat met name de ‘experienced hands’, de huidige core van uw IT, Mode 2 bevat de ‘beginners mind’, het deel van IT waar we innovaties laten landen, waar we flexibel zijn om te kunnen voldoen aan de steeds kortere go-to-market tijdslijnen waar de markt – en daarmee de business – om vraagt.
  • Data analytics zijn het gesprek van de dag. Business Intelligence heeft ook de juiste metrics nodig, waaruit blijkt wat dan de bijdrage is voor de business. Deze dienen we ook te meten en te blijven meten. BI is geen apart centrum of aparte afdeling, maar zit overal in de organisatie.

Graag praten we met u verder over onze visie met betrekking tot bovenstaande punten.

Hugo van Wichen

Leave a comment